جمهوری اسلامی چندین هدف را در حمله به اسرائیل دنبال می‌کند

مقامات جمهوری اسلامی در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و حتی اگر تصمیم داشته باشند از اسرائیل انتقام بگیرند، درمورد میزان پاسخ و چگونگی آن نامطمئن‌اند

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران و تهدیدهای سران جمهوری اسلامی به خون‌خواهی رهبر سیاسی حماس، ایران هنوز اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه اسرائیل انجام نداده است.

حملات لفظی مقام‌های جمهوری اسلامی به تل‌آویو از یک‌سو و سکوت عملی تهران و متحدش حزب‌الله از سوی دیگر، در شرایطی است که ادامه جنگ غزه و تلاش میانجی‌ها برای رسیدن به آتش‌بس میان نتانیاهو و حماس، تصمیم‌گیری‌ طرفین را دشوار کرده است.

هانی سلیمان، پژوهشگر امور ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه الحدث درباره احتمال حمله تهران به تل‌آویو گفت: «پس از ترور اسماعیل هنیه، جمهوری اسلامی بیش از پیش در تلاش است که قدرت نظامی‌اش را به نمایش بگذارد و از این طریق پیام‌های بازدارنده به اسرائیل ارسال کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «ایران در شرایط سختی قرار گرفته است و حتی اگر تصمیم داشته باشد به اقدام اسرائیل پاسخ دهد، درمورد نحوه و میزان اقدامی که باید انجام دهد نامطمئن است. با این حال تمام تلاشش را می‌کند تا توانایی‌هایی مخدوش‌شده‌اش پس از ترور اسماعیل هنیه را بازسازی کند.»

سلیمان ادامه داد: «ایران اقداماتش را به‌دقت بررسی می‌کند، زیرا می‌داند با توجه به حمایت واشینگتن از تل‌آویو چه عواقبی در انتظارش است. به نظر می‌رسد که تهران می‌کوشد در کنار ارسال پیام‌های دلسردکننده برای آنهایی که دعوت به خویشتن‌داری کرده‌اند، سامانه‌های پدافند هوایی و پهپادهایش را ارتقا دهد. این موضوع به آن دلیل است که تهران می‌داند نبود بازدارندگی پیامدهای بسیار سختی در آینده برایش به همراه خواهد داشت.»

این محقق به دلایل تاخیر در اقدام تهران و متحدانش دربرابر اسرائیل اشاره کرد و افزود: «همان‌طور که دیدیم حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، به انتظار اسرائیل برای پاسخ اشاره کرد. برخی از مقام‌های ایرانی هم تاکید کردند که انتظار و دلهره اسرائیل برای پاسخ احتمالی تلافی‌جویانه تهران بخشی از بازدارندگی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.»

او تاکید کرد: «علاوه بر اصرار بر حفظ بازدارندگی، تهران با چالش جلوگیری از تشدید درگیری در شرایط حساس کنونی منطقه مواجه است. از این رو به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران از گذشت زمان برای آرام کردن فضا و احتمالا مهار بحران و تنش‌های احساسی استفاده می‌کند.»

سلیمان توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران در عین حال می‌کوشد از فرصت استفاده کند و با مانورها و تاکتیک‌های جدید چانه‌زنی، ازجمله بحث درمورد تهدید هسته‌ای ایران، برای تعامل با جامعه بین‌المللی به آن فشار وارد کند.»

او با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر انتقال پیام‌هایی میان غرب و تهران گفت: «آمریکا در تلاش است هر طور شده ایران را از اقدامات تهاجمی منصرف کند، اما اگر جمهوری اسلامی حمله نمادین یا محدودی را انجام دهد که منجر به تشدید تنش‌ها با اسرائیل نشود، درنهایت ممکن است این اقدام تهران را بپذیرد. به نظر می‌رسد تلاش گسترده‌ای برای مهار حمله تهران وجود دارد و غرب می‌کوشد اگر نتواند ایران را کاملا از تلافی منصرف کند، با واکنشی حداقلی اوضاع را مدیریت کند.»